The Museu da Casa Brasileira between cultural legitimacy and democratic goodwill

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.20336/rbs.982

Keywords:

democratization, distinction, cultural policies, Museum of the Brazilian House, São Paulo

Abstract

This article investigates how the Museu da Casa Brasileira, located in the former residence of an elite couple in São Paulo, meets contemporary demands for “cultural democratization”. If, at the time of its foundation, the museum hesitated between prioritizing artistic furniture representative of the ruling classes and, conversely, pieces of historical and anthropological value emblematic of all social groups in the country, it can be said that such a dilemma remains operative to this day. The analysis of institutional documents and interviews with key figures in the institution's main departments reveals a dualistic cultural policy: by promoting both the “erudite” design valued by the cultivated public and the home’s everyday references appreciated by visitors unfamiliar with domestic architecture, MCB preserves its legitimacy in the realm of experts and simultaneously signals its “democratic goodwill”.

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Author Biographies

Juliana Cristina Shiraishi, Universidade Federal de São Paulo

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH) da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp).

Carolina Martins Pulici, Universidade Federal de São Paulo

Professora Associada da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo (EFLCH-UNIFESP). Graduada em ciências sociais pela Universidade de São Paulo (2001) e mestre em sociologia pela mesma instituição (2004). Doutora pelo departamento de sociologia da FFLCH-USP (2010), com doutorado-sanduíche no Centre de Sociologie Européenne da École de Hautes Études en Sciences Sociales (2007/2008). Tem experiência na área de sociologia, com ênfase em sociologia da cultura, atuando principalmente nos seguintes temas: gênese social das preferências e legitimidades culturais; repertórios prescritivos e lógicas de distinção, princípios de hierarquização e manutenção das distâncias sociais; espaço residencial das elites e dimensões simbólicas da estratificação social; institucionalização das ciências sociais e história da vida intelectual. 

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Published

23-04-2024

How to Cite

Shiraishi, J. C., & Martins Pulici, C. (2024). The Museu da Casa Brasileira between cultural legitimacy and democratic goodwill. Brazilian Journal of Sociology, 12, e-rbs.982. https://doi.org/10.20336/rbs.982

Issue

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Artigos